Блог

5 фактів про хворобу Альцгеймера, які змусять берегти себе

Хвороба Альцгеймера стає найбільш частою причиною розвитку деменції у людей похилого віку, але ми все ще погано розуміємо, наскільки важливо вчасно протягнути руку допомоги тим, хто від неї страждає.

Хвороба Альцгеймера - це найпоширеніша причина виникнення деменції - стану, при якому людина втрачає пам'ять і відчуває труднощі з мисленням, вирішенням завдань і промовою.

Що саме викликає хворобу Альцгеймера науці поки невідомо, але ми знаємо, що наслідком цього захворювання стає органічне ураження мозку.

Протеїни з'єднуються в мозку, формуючи структури, названі "бляшками" або "вузлами". Ці структури викликають порушення зв'язків між нервовими клітинами, що з часом призводить до їх загибелі і руйнування мозкової тканини.

Люди з хворобою Альцгеймера також страждають від хімічного дисбалансу в мозку. Недолік хімічних речовин, які допомагають у передачі сигналів між нейронами, також сприяє порушенню зв'язків між ними і втрати функціональності.

Хвороба Альцгеймера прогресує з часом

Основна особливість деменції і захворювань, що її викликають, полягає в тому, що цей стан прогресує з часом.
Пацієнти з хворобою Альцгеймера не видужують, терапія може тільки стримувати деякі симптоми, а ліків, які б упоралися із захворюванням повністю, поки що просто не існує.

Виділяють три стадії розвитку хвороби: легку, середню і важку.

На ранній стадії хвороби Альцгеймера симптоми втрати пам'яті слабо виражені і часто залишаються непомітними для оточуючих роками.
На останній же стадії хвороби пацієнти втрачають здатність підтримувати розмову і реагувати на оточення.
З хворобою Альцгеймера люди можуть жити від 4 до 20 років, але в підсумку захворювання все одно призводить до летального результату, оскільки мозок пацієнта перестає нормально функціонувати, що сильно заважає життєдіяльності.

Рання стадія захворювання

Зміни в мозку, викликані хворобою Альцгеймера, починаються задовго до того, як проявляються перші симптоми. Цей період може розтягнутися на роки і називається доклінічною хворобою Альцгеймера.

На ранній стадії хвороби у пацієнтів проявляються такі симптоми, як труднощі зі згадуванням деяких слів або імен, забування щойно прочитаного або обговорюваного матеріалу, часта втрата або забування місцезнаходження речей, а також складності із плануванням, організацією та виконанням завдань у соціальній або робочій обстановці.

Друга стадія захворювання

На середній стадії хвороби Альцгеймера пацієнт починає плутати слова, часто впадає у фрустрацію або стає дратівливим і поводиться несподівано, наприклад, відмовляється митися.
Це відбувається тому, що збиток, нанесений нервовим клітинам мозку, ускладнює для людини процес вираження своїх думок і виконання рутинних завдань.

На цій стадії симптоми стають помітні для оточуючих і включають:

Забудькуватість про події та деталі особистої історії пацієнта;
Занепад настрою, особливо в ситуаціях, що вимагають соціальної активності;
Нерозуміння того, де людина перебуває або який сьогодні день;
Необхідність в допомозі при виборі одягу, що підходить по погоді або до якогось особливого випадку;
Труднощі із контролюванням сечового міхура;
Зміни в режимі сну;
Особистісні та поведінкові зміни, включаючи підозрілість, галюцинації і манію, компульсивно-обсесивну поведінку.

Третя стадія захворювання

На останній, термінальній стадії хвороби Альцгеймера, когнітивні здібності пацієнта погіршуються настільки, що їм стає необхідна допомога зі сторони, постійний догляд і спостереження.
Хворі на цій стадії захворювання втрачають усякий зв'язок із тим, що відбувається навколо, зазнають труднощів із фізичною активністю: поступово перестають ходити, сидіти і, з часом, навіть ковтати.
Спілкування дається таким пацієнтам з неймовірними труднощами, тому багато хто перестає комунікувати з оточуючими зовсім.
До того ж, організм, ослаблений деменцією, стає сприйнятливий до інфекційних захворювань, особливо, пневмонії.

Навчання, спілкування і ЗСЖ знижують ризик захворювання

Вчитися ніколи не пізно, а краще зовсім не переставати це робити!

Згідно з деякими дослідженнями тривале навчання створює якийсь "когнітивний резерв", формуючи більшу кількість нейронних зв'язків у мозку, завдяки чому він може компенсувати деякі зміни в своїй структурі, що викликаються хворобою Альцгеймера на ранніх стадіях.

Відбувається це за рахунок того, що при комунікації між нейронами використовуються альтернативні маршрути для виконання когнітивного завдання.

Чим більше людина вчиться чомусь новому, тим більше таких маршрутів формується в її мозку, а значить, деменція не відразу позначається на когнітивному функціонуванні.

Люди, які ведуть здоровий спосіб життя, також менш схильні до розвитку хвороби Альцгеймера в похилому віці. Фізична, соціальна та інтелектуальна активність допомагає значно знизити ризик захворювання.

Такий спосіб життя також сприяє створенню когнітивного резерву, але науці поки невідомий точний механізм того, як це відбувається.

Серйозні черепно-мозкові травми підвищують ризик захворювання

Деякі види черепно-мозкових травм можуть підвищити ризик розвитку хвороби Альцгеймера або інших деменцій в старшому віці.
Особливо уважними до себе варто бути тим, хто переживав сильну травму, яка була причиною втрати свідомості більше ніж на 24 години.
Черепно-мозкова травма середньої тяжкості, яка залишила людину без свідомості більше ніж на 30 хвилин, але менш ніж на 24 години, теж може підвищити ризик захворювання, але в меншому ступені.
Порівнюючи пацієнтів з хворобою Альцгеймера, у яких не було подібних травм, з тими, у кого були середні травми, дослідники виявили, що в останніх ризик розвитку деменції був удвічі вище.
У пацієнтів з серйозними травмами голови цей ризик був вище у 4,5 рази.

Хвороба Альцгеймера пов'язана з депресією та серцево-судинними захворюваннями

Діабет, інсульт та інші захворювання серцево-судинної системи, так само, як і високий тиск, холестерин і ожиріння в середні роки - все це підвищує ризик розвитку хвороби Альцгеймера і деменції судин.

Депресія також є фактором ризику, тому важливо діагностувати подібні розлади якомога раніше і не залишати терапію на потім, щоб уникнути ускладнень на зразок деменції в майбутньому.

Аутопсія пацієнтів із хворобою Альцгеймера показує, що симптоми захворювання з більшою імовірністю почнуть проявлятися, якщо у людини пошкоджені судини головного мозку. Дослідження говорять про те, що 80% пацієнтів з хворобою Альцгеймера також страждають від серцево-судинних захворювань.

Жінки більше схильні до ризику захворювання

Статистика така, що жінки старше 65 років в два рази частіше страждають від хвороби Альцгеймера, ніж чоловіки того ж віку.
Причини більшої поширеності захворювання серед жінок поки неясні, але існують припущення, що у жінок розвиток деменції може бути пов'язаний із нестачею в організмі гормону естрогену після настання менопаузи.

Отже, якщо у Вас є які-небудь питання або скарги щодо роботи чи здоров'я Вашого мозку - наші лікарі із радістю проконсультують Вас у нашому медичному центрі. Для запису на прийом використовуйте он-лайн форму або дзвоніть на безкоштовний номер 0 800 211 298.
0 Комментариев