Чому важливо знати все про суглоб?

Якщо Ви проходите курс лікування, то знання структури суглобів допоможе Вам легше розумітися в тому, що говорить лікар, бути активним учасником процесу одужання.
Коли Ви розумієте, що відбувається в суглобі під час руху, що означають ті чи інші симптоми захворювання суглобів - то зможете набагато більше вплинути на ефективність їх лікування, запобігати і знімати біль в суглобах самостійно.

Знання озброять вас в боротьбі з хворобою суглобів і наблизять бажане одужання!
Поширеність подагри в світі коливається від 0,1% до 10% в залежності від регіону: в розвинених країнах це захворювання сьогодні більш поширене, ніж в країнах, що розвиваються.

Так, в країнах Європи подагра зустрічається у 0,9-2,5% населення, в США - у 4%, в Росії офіційна статистика говорить про 0,3% хворих.

У 400-х роках до нашої ери Гіппократ вперше описав клінічні симптоми подагри.
В кінці ХVII століття англійський лікар ТомасСиденгам дав точний опис хвороби і нападів подагричного артриту.

З чого складаються суглоби?
Суглоби - справжнє «диво інженерної думки». Їх проста і компактна конструкція дуже міцна і дозволяє виконувати покладені на суглоби функції.

Наприклад, розташовані в кисті більше 20 суглобів дають можливість людині здійснювати своїми руками дуже складні дії.
Що таке суглоб?
Це рухливі зчленування кісток, які розділені щілиною. У тілі людини понад 230 суглобів.
У більшості суглобів одна з поверхонь опукла, друга увігнута - вони називаються суглобовою голівкою і впадиною. Також є складні суглоби - в місцях з'єднання трьох кісток і більше.

Основних частин в суглобі чотири:
  • суглобові кістки;
  • капсула суглоба і зв'язковий апарат
  • порожнина суглоба;
  • суглобова рідина
Структура і роль хряща в суглобі
На кінцях кісток в суглобі знаходиться шар гладкої пружної речовини - гіалінового хряща. Вміст води в хрящі досить високий, але по мірі старіння - знижується. Поверхня хряща в суглобі зволожена завдяки суглобовій рідині. Кровоносних судин і нервових закінчень в хрящі немає, поживні речовини надходять в нього з синовіальної рідини і субхондральної кістки, що розташована під ним. Хрящ в суглобі виконує завдання амортизації при виникненні навантажень на суглоб, забезпечує плавне ковзання поверхонь кісток, що зчленовуються, зменшує тертя суглобових поверхонь.
Зміни в хрящі при захворюванні суглоба
Дегенеративно-дистрофічні зміни в суглобі порушують баланс між створенням свіжого матеріалу для відновлення хряща і процесами його руйнування. Замість еластичного та міцного хрящ стає тонким, сухим, тьмяним, його поверхня - шорсткою. Поверхня кістки під ураженим хрящем втрачає гладкість, розростається з боків від хряща, чим викликає деформацію суглоба. Капсула фіброзується, тобто ущільнюється, а далі - починається запалення.

Запальна рідина, що наповнює суглоб, розтягує капсулу, що викликає біль і скутість. Суглоб помітно збільшується в об'ємі.
Меніски і суглобова сумка
У деяких суглобах є меніски - серпоподібні хрящі. Наприклад, в колінному суглобі знаходяться два меніска. Завдяки меніску рухливість суглобів стає більшою, він забезпечує обертальні і згинально-розгинальні рухи.
Суглоб знаходиться в сумці, яка складається з двох шарів:
  • зовнішнього - фіброзного шару;
  • внутрішнього - синовіального шару.
Сумка, як муфта, надійно з'єднує закінчення суглобових кісток. Крім того, вона виділяє синовіальну рідину.
Синовіальний шар насичений судинами, завдяки яким йде обмін речовин з порожниною суглоба, і служить певним бар'єром, від цілісності якого залежить повноцінна робота суглоба.
При порушенні цілісності цієї внутрішньої оболонки запалення може проникати в порожнину суглоба.
Фіброзна тканина зовнішнього шару утворює захисну капсулу і зв'язки, які утримують суглоб від зсуву. Зовнішня оболонка захищає суглоб від пошкоджень ззовні.

Порожнина суглоба і синовіальна рідина
Суглобовою порожниною називають простір між синовіальною оболонкою і поверхнями кісток, що зчленовуються. Всередині порожнини знаходиться синовіальна рідина.

Функції синовіальної рідини в суглобі:

• природне мастило для вільної роботи суглоба,
  • зменшує тертя між поверхнями суглоба, захищаючи хрящі від зносу і стирання,
  • слугує амортизатором, поглинає удари,
  • підтримує живлення хряща, оберігає від запалення.
У нормальному стані суглоба кількість рідини невелика, але вся порожнина суглоба нею заповнена. При розвитку в суглобі запальних процесів синовіальна оболонка виділяє значно більший об'єм синовіальної рідини.
При цьому в ній містяться біологічні запальні агенти, які посилюють набряк, біль, припухлість та з часом руйнують суглоб.

Якщо у Вас є якісь питання або скарги щодо здоров'я Ваших суглобів - наші лікарі із радістю проконсультують Вас у нашому медичному центрі.

А, можливо, Ви підійдете і для безкоштовної програми лікування
Окрім надання клінічної допомоги нашим пацієнтам, ревматологи Медичного центру «Ок!Клінік+» регулярно беруть участь у дослідницьких проектах, намагаючись поліпшити наше розуміння ревматичних захворювань та їх лікування.

Якщо ви зацікавлені в отриманні додаткової інформації або думаєте, що ви захочете взяти участь у дослідницькому проекті, зверніться до свого ревматолога для отримання додаткової інформації.
Читай більше
Корисне від фахівців ОК!Клінік+

Корисні поради, міфи й факти про лікування ревматиту та інших захворювань - читайте в статтях наших фахівців

Ми знаходимось:
Київска міська клінічна лікарня №1,
вул. Харківске шоссе, 121,

1 поверх палатного корпусу
(біля відділення МРТ)

Контактний телефон
0-800-21-12-98
Безкоштовно

Час роботи